
Głosowanie Parlamentu Europejskiego nad poprawką do ustawy o eurowinietach to wyraźny krok w dobrym kierunku. Konieczne są jednak dalsze prace nad nowym wnioskiem, aby zapewnić sprawiedliwą i skuteczną ścieżkę do dekarbonizacji.
Parlament Europejski potwierdził swoje stanowisko w sprawie dyrektywy w sprawie eurowiniet, zatwierdzając poprawkę, która przedłuża zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów ekologicznych od 31 grudnia 2025 r. do 30 czerwca 2031 r. Głosowanie potwierdza wcześniejsze stanowisko Parlamentu i nastąpiło zaledwie kilka dni po tym, jak Komisja Europejska przedstawiła nowy wniosek w sprawie rewizji ram prawnych dotyczących eurowiniet.
IRU z zadowoleniem przyjmuje ten wynik jako ważny krok w utrzymaniu dynamiki dekarbonizacji drogowego transportu towarów i osób. Jednak obecny system dobrowolnych zwolnień, pozostawiony w gestii państw członkowskich, nie wystarczy do powszechnego stosowania pojazdów ekologicznych.
Dyrektor IRU UE, Raluca Marian, powiedziała: „Potwierdzając tę poprawkę, Parlament Europejski wysyła jasny i spójny sygnał: Europa musi nadal zachęcać do korzystania z pojazdów bezemisyjnych. To głosowanie daje operatorom większą pewność prawną w tym krytycznym momencie. Jednak umożliwienie państwom członkowskim indywidualnego decydowania o stosowaniu zwolnień grozi fragmentacją i spowolnieniem postępów”.
„W związku z nowym wnioskiem Komisji dotyczącym eurowiniety, który jest już w toku, istnieje wyraźna szansa na wyjście poza środki dobrowolne. Potrzebujemy sprawiedliwych i skoordynowanych ram, które wspierają wszystkie realne ścieżki dekarbonizacji i zapewniają realne zachęty do czystszego transportu w całej Europie” – dodała.
Jak podkreślono we wcześniejszym oświadczeniu, IRU przedstawiło już szczegółowe zalecenia dotyczące skuteczniejszych ram poboru opłat drogowych. Obejmują one szersze uznawanie paliw neutralnych pod względem emisji CO₂, przeznaczanie dochodów z emisji CO₂ na dekarbonizację, unikanie podwójnego opodatkowania w ramach ETS II oraz uproszczenie procedur administracyjnych.
Chociaż nowy wniosek Komisji dostosowuje opłaty drogowe do zaktualizowanych norm emisji CO₂ dla samochodów ciężarowych, przyczep i naczep, ważne kwestie pozostają nierozwiązane, w szczególności traktowanie przyczep w ramach VECTO oraz reinwestowanie wpływów z opłat drogowych związanych z emisją CO₂.
Źródło: IRU